Tjörns kommuns logotype
Land 15,8 °C Hav 18,1 °C
Medelvind SW 3,1 m/s

Spårvagn och kulturbox i årets Flytta hit-kampanj

Störst text
Stor text
Normalstorlek
Ta plats! - Filmen med kulturboxen

Vår kulturbox tar plats i Göteborg

För tredje året i rad satsar Tjörns kommun på en flytta hit-kampanj. I år är temat "På Tjörn får kulturen ta plats ... och människorna".

Stortavla inne i Göteborgs centralstation, en spårvagn, en kulturbox och ett event på Drottningtorget den 14 maj. Det är innehållet i årets kampanj när kommunen vill få fler unga familjer att välja Tjörn som plats att leva och bo.

Som vanligt lyfts argumenten fram på ett lekfullt sätt och det blir tydligt hur kultur och människor på Tjörn får ta plats. De flesta Göteborgare kan ta del av budskapet eftersom spårvagnen med Tjörn-reklam trafikerar alla linjer under två veckors tid.

– Att Tjörn blev Årets kulturkommun 2016 säger något om hur det är att leva och bo på Tjörn året runt. Det är precis vad vi vill förmedla, säger Martin Johansen, kommunstyrelsens ordförande. Att vi låter människor ta plats visar sig inte minst i att vår grundskola rankas som 10:a i landet och bäst i Västra Götaland och Halland.

Kampanjen pågår i Göteborg i två veckor. Därefter kan ”kulturboxen” dyka upp på de mest oväntade platser.

Tjörnvagnen i Brunnsparken
Tjörnvagnen
Tjörnvagnen interiör
Tjörnvagnen interiör

Vad är kultur för oss?

På Tjörn betyder det att fånga Tjörns själ; vår tro, våra drömmar och berättelser. Platsens karaktär och historia, unika miljöer och människorna som vistas här. Det är dans, scenkonst, bild- och formkonst, musik, film, media, design, litteratur och hantverk.

Flyttahit-kampanj för tredje året

Grunden i kampanjkonceptet har från början varit: Har du vad som krävs för att Tjörn och din familj ska passa bra ihop? Via underfundiga reklamslogans, uppmärksammade events och digitala kunskapstest har målgruppen fått argumenten för att flytta till Tjörn; de vill ha sina barn i Sveriges bästa skolor, vill leva i ett tryggt samhälle, ha hög kvalitet på service, ha havet som närmsta granne och omges av kulturaktiviteter.

Göteborgs central: Är du Tjörnsmogen?

Göteborgs central

Metros tidningsutdelare på Drottningtorget: Är du Tjörnsmogen?

Tidningsutdelare på Drottningtorget

2014 var reklamslogan: Är du Tjörnsmogen? I ett digitalt test fick testaren para ihop läten med olika trutar, placera husdelars namn på rätt ställe på ett hus, gissa på utmärkelser för skolan och måla akvareller. Resultatet visade hur Tjörnsmogen testaren var.

Tjörn är bättre än Bahamas

2015 löd den: Tjörn är bättre än Bahamas. I bilder visades likheten mellan de båda öarna och via ett kunskapstest visades olikheterna som resulterade i att Tjörn var bäst.

Stortavla på Gbg C

I år, 2016, handlar det om att kultur och människor får ta plats på Tjörn.

Kontaktperson och information

Eva-Karin Ohlsson
Informationschef
0304-60 13 95
eva-karin.ohlsson@tjorn.se

Sidan senast uppdaterad: 2016-05-23 08.41
Till Facebook
Till Twitter
TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se