Jennies jobb är att se de äldre

Störst text
Stor text
Normalstorlek
Kommunfullmäktige

Jennie Axelsson arbetar som undersköterska på Lilldals äldreboende. Det viktigaste i hennes jobb är att se till att varje boende blir sedd.

– Det är ännu viktigare när vi blir äldre och sjuka att någon vet vilka vi är, säger Jennie. Frukosten har dukats fram på boendet. De morgonpigga har redan ätit medan några av de boende valt att ha sovmorgon.

Hemkänsla

Det ska kännas som hemma.Personalen vet exakt hur varje person vill ha det. När och hur de vill bli väckta, hur de vill ha sin dag, om de vill sova med dörren på glänt eller med en nattlampa tänd. Små detaljer som visar att personalen vet vad som är viktigt i varje persons vardag. Jennie och hennes kolleger har sina privata kläder på sig på jobbet. De markerar att de i första hand är medmänniskor, i andra hand vårdpersonal. Hon berättar om ett arbete som förändrats från att vara sjukvårdsbaserat till att bli mer relationsbaserat.

Samtalen viktigast

– Sjukvården ingår lika mycket idag, men det är inte det viktigaste. Nu lär vi känna de äldre på ett annat sätt. Vi pratar mycket och det är mer personligt. Att sitta med vid måltiderna är en viktig del av jobbet. När samtalet är det viktigaste arbetsverktyget är det sådana stunder som ger en guldkant på tillvaron, både för de boende och för Jennie.

Frukosten har dukats av och det har blivit dags för förmiddagsfika. Kocken har bakat mjuk pepparkaka och Jennie har slagit sig ner en stund med Lennart Silverdahl, 85, som bott på Lilldals äldreboende i två år. De läser tidningen tillsammans och diskuterar kvällens EM-final i handboll. Lennart är mycket sportintresserad och missar inte de stora tävlingarna.

– När jag bodde hemma hade jag över 100 kanaler. Här har jag tio kanaler, men så fort det visas en match så tittar jag, säger Lennart.

Lennart trivs bra på Lilldals äldreboende. Han lovordar personalen, maten och aktiviteterna som ordnas. Han är för detmesta rullstolsburen men brukar ta några varv i korridoren varje dag för att träna benen med rullatorn.

– Här är helt underbart. Frågan är om det blir så här gott i himmelriket, säger han.

Drömjobb

Jennie har jobbat på Lilldal i tjugo år, med undantag för föräldraledighet med sina tre barn. Hon tycker själv att hon har drömjobbet, särskilt sedan intraprenad infördes som driftsform. Intraprenad innebär bland annat att personalen själv driver boendet och fattar beslut om schemaläggning, budget,pedagogik, inköp etcetera.

– Som undersköterska får jag en helt ny roll där jag känner att jag kan vara med och påverka. Nu är det ingen chef som säger exakt hur vi ska göra, utan vi är mer självstyrande. Vi träffas till exempel varje månad för att följa upp budgeten.

Utflykter för pengarna

Om det finns pengar över i budgeten när året är slut bestämmer personalen och de boende tillsammans vad pengarna ska användas till. Ofta blir det en utflykt, men när Lilldals äldreboende häromåret också fick en större summa pengar genom en privat donation ville de boende gärna ha ett vackert uterum i anslutning till restaurangen.Uterummet invigdes förra våren.Jennie jobbar dagar och kvällar efter ett sexveckors rullande schema. När hon ska beskriva en vanlig dag på jobbet är det nästan som att beskriva en vanlig dag för henne själv, med  undantag för att de boende behöver hennes hjälp. Krångligare än så är det inte.

Stort rekryteringsbehov

I framtiden finns ett stort rekryteringsbehov av undersköterskor i hela landet. Redan idag saknas 20 000 undersköterskor i Sverige. Det utbildas cirka 3 000 per år. Tjörns kommun är inget undantag. I dagsläget finns inte så många lediga heltidstjänster, men behovet av vikarier (särskilt sommartid) och extrapersonal är stort.

– Vad vi ser är att vi har stora pensionsavgångar framför oss och vi kommer att behöva engagerade, duktiga undersköterskor i framtiden, både på Tjörn och i våra grannkommuner, säger Annika Renström, personalchef i Tjörns kommun.

Sidan senast uppdaterad: 2017-02-27 10.51
Till Facebook
Till Twitter
TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se