Tjörns kommuns logotype
Land 16,7 °C Hav 18,2 °C
Medelvind SSW 1,8 m/s

Petra är förskollärare i Kållekärr

Störst text
Stor text
Normalstorlek
Logga Klimatklivet

Att jobba med barn är att jobba med framtiden. För Petra var yrkesvalet för trettio år sedan självklart och hon har aldrig ångrat sig.
– Det är ett fint uppdrag att få ta del av barnens första utbildning.

Det är en helt vanlig måndagsmorgon på förskolan i Kållekärr. Barnen i förskolans tre olika avdelningar, eller hemvister, är ute och leker. Utom några tvååringar som hellre vill vara i ateljén och måla.

Petra Mällbin Alexandersson och hennes förskollärarpraktikant Marie Arvidsson hjälper barnen med förkläden, färg och ett stort papper på väggen så de kan måla med rejäla penseldrag.

Barnen skapar och utforskar

Skapandet är en viktig ingrediens i Kållekärrs förskola. Ofta arbetar förskolan med teman inspirerade av Akvarellmuseets utställningar. Vårens tema är rörelse och startades i samband med att barnen besökte utställningen med Birgit Broms i vintras. Sedan dess har barnen fått utforska rörelsen på mer än ett vis. De har tittat på fåglar, de följer det nya bygget av hyresrätter i närheten och de har målat stora rörelser på papper på golvet.

Personalen utvecklas tillsammans

Förskollärarna som arbetar på Kållekärrs förskola har alla ett särskilt ansvar för något område. Det kan till exempel handla om skapande, språk och kommunikation, musik och rytmik, matematik och pedagogik. Petra är utvecklingspedagog och har en övergripande roll för att den pedagogiska kvaliteten på förskolan ska vara hög. En gång i veckan träffar hon personalen gruppvis. Den här måndagen ska de prata om lekens betydelse för förståelsen av matematik. Två av hennes kolleger är matematikutvecklare.

– Vi blir bättre tillsammans och funderar dagligen på hur vi kan utveckla verksamheten. På så vis blir jobbet aldrig rutin utan vi hjälper varandra att se nya möjligheter hela tiden, säger Petra.

När Petra hade gått ut gymnasiet och skulle göra sitt yrkesval valde hon mellan att bli grundskollärare och förskollärare. Valet föll på förskolan för att hon visste att hon där skulle få jobba mer tillsammans med kolleger, i arbetslag.

– Det lockade mer. Att jobba som lärare i grundskolan verkade mer ensamt, tänkte jag.

Petra visar runt på förskolan och byter några ord med alla kolleger hon möter. Lokalerna är ljusa och inspirerande.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är en sådan glädje. Det är utvecklande och väldigt varierat. Ingen dag blir den andra lik. För barn är i nuet på ett annat sätt än vi vuxna och då kanske det inte alltid blir som vi planerat. Häromdagen hade vi tänkt ha vattenlek men då såg barnen grävskoporna och ville se vad som hände på bygget. Så vi tog en promenad i stället, säger Petra.

Tre anledningar att bli förskollärare enligt Petra

• Det är utvecklande och kreativt att arbeta med barn.
• Det är ett fritt och omväxlande arbete inom vissa styrda ramar.
• Man ingår i ett arbetslag med olika kompetenser.

Jobba i förskolan på Tjörn

När fler vill bo på Tjörn, ökar också antalet barn och behovet av förskoleplatser. Därför öppnar Tjörns kommun flera nya avdelningar, både genom nybyggen och i anslutning till befintliga förskolor.

– Det finns ett stort behov av förskollärare i kommunen, nu och flera år framåt, säger Annika Renström, personalchef.

Enligt den senaste medarbetarenkäten i Tjörns kommun säger förskollärarna att de trivs gott med sina kolleger, att de har bra chefer och att de har ”världens goaste barn”.

Att utbilda sig till förskollärare tar 3,5 år på högskola. Det finns också ett stort behov av barnskötare i Tjörns kommun. Den vanligaste utbildningen för att bli barnskötare är barn- och fritidsprogrammet (3 år) på gymnasieskolan.

Sidan senast uppdaterad: 2017-07-07 21.22
Till Facebook
Till Twitter
TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se