Alla kommuner ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål på skolan.
Det är förskolecheferna och rektorerna som har ansvar för att informationen om klagomålshanteringen ges till barn, elever och vårdnadshavare. Det är även förskolecheferna och rektorerna som utreder klagomålen.
När du lämnat in ditt klagomål skickar kommunen inom två arbetsdagar en bekräftelse på att det tagits emot och vilken förskolechef/rektor som ansvarar för att klagomålet behandlas.
Inom tio arbetsdagar skriver kommunen till dig och lämnar besked om vad som händer.
Alla inkomna klagomål registreras och följs upp. Även dina personuppgifter registreras i ett datasystem och blir, liksom klagomålet, en allmän handling.
Detta innebär att ditt klagomål blir offentlig handling som alla har rätt att ta del av. Undantag görs endast om det innehåller uppgifter som behöver sekretesskyddas. Tänk på detta när du lämnar ditt klagomål.
Du kan välja att vara anonym då du lämnar ditt klagomål. Då kan det dock inte utredas.
Kontaktuppgifter
Tjörn — Möjligheternas ö hela året och för hela livet
TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se