Om du inte är nöjd med vården eller är missnöjd med bemötandet, har du rätt att klaga. Eftersom det finns flera myndigheter att vända sig till för klagomål mot hälso- och sjukvården kan det vara bra att först rådgöra med patientnämnden hur du ska gå vidare.
Nämnden är en fristående opartisk instans dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig, helt utan kostnad. Nämndens handläggare utreder ditt ärende, föreslår lösningar och kan hjälpa dig vidare till någon instans, som till exempel Patientförsäkringen, Läkemedelsförsäkringen eller Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd HSAN.
Hur gör man?
I första hand ska du vända dig direkt till den som ansvarar för
verksamheten. Du är välkommen att registrera klagomål, synpunkter och förslag via kommunens Fråga och tyck. Känner du dig inte nöjd med det svar du får och vill diskutera vidare med en oberoende instans kan du vända dig till Patientnämnden. Patientnämnden är opartiskt och ska stödja och hjälpa patienter samt bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården.
Vi har tystnadsplikt!
Nämndens politiker och kanslipersonal har tystnadsplikt och arbetar under samma sekretessregler som personalen i vården.
Verksamheten regleras i lag
Patientnämndens uppdrag regleras i lagen: Om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården (2017:372) som träder i kraft 2018-01-01 (Ersätter lag 1998:1656).
Patientnämndens kontaktperson i kommunen är medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Kontaktuppgifter
Om du vill få ett ärende behandlat, kontakta
Patientnämnden Göteborg
413 45 Göteborg
010-441 20 00
patientnamnden@vgreigon.se
Besöksadress: Nordstadstorget 6, 6 vån, Göteborg
Personligt besök kan ske efter överenskommelse per telefon.
Tjörn — Möjligheternas ö hela året och för hela livet
TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se