Receptfria läkemedel
För att få sälja receptfria läkemedel på annat försäljningsställe än apotek ska du anmäla din verksamhet till Läkemedelsverket.
Hur anmäler jag?
Du anmäler genom att fylla i en anmälan på Läkemedelsverkets webbplats.
När kan jag starta min verksamhet?
Försäljningen kan påbörjas så snart anmälan har skickats in. När din anmälan tagits emot av Läkemedelsverket får du en bekräftelse via mejl.
Vad kostar det?
Läkemedelsverket tar ut en årsavgift på 1 500 kronor per försäljningsställe. För uppföljande kontroll på grund av att regler inte följts debiteras 500 kr/besök.
Årsavgiften är densamma oavsett om du väljer att saluföra ett litet eller stort läkemedelssortiment.
Vilka produkter får jag sälja?
Vilka läkemedel som är tillåtna att försäljas utanför apotek bedöms och beslutas av Läkemedelsverket och publiceras på deras webbplats.
Varför måste jag anmäla verksamheten?
Miljö- och hälsoskyddsinspektörer gör regelbundna kontroller i de butiker som anmält försäljning av receptfria läkemedel. Vid dessa besök kontrolleras bland annat att ingen försäljning sker till minderåriga och att produkterna förvaras på ett lämpligt sätt.
Vad gäller vid ett ägarbyte?
Anmälan är personlig och behöver förnyas om företaget byter ägare. Även andra ändringar som till exempel flytt av verksamheten, ändring av faktureringsadress eller bolagsform ska anmälas till Läkemedelsverket.
Tillsynsplan
För att få till stånd en effektiv och systematisk tillsyn upprättar Miljö- och hälsoskydd årligen en tillsynsplan.
Kontroll
Kommunen ska kontrollera att lagstiftningen och de föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen följs. I det arbetet ingår bland annat att kontrollera
- att läkemedel inte utlämnas till den som är under 18 år
- att information om åldersgränsen lämnas på lämpligt sätt till kunderna, och att personalen har god kännedom om hur reglerna ska tillämpas
- egentillsynsprogram
- marknadsföring
Mer information
Kontakt
Miljöavdelningen
Öppettider
Måndagar: 9:00-12:00 och 13:00-16:30
Tisdag - fredag: 9:00-12:00 och 13:00-15:00
Miljöavdelningen har för närvarande längre handläggningstider för strandskydd- och avloppsärenden. Vi beklagar detta. För att skynda på ditt ärende kan du vara extra noga med att se till att du skickat med alla handlingar och information som behövs för handläggningen. På så vis blir det inga onödiga kompletteringar.
Vi tackar för ert tålamod och tveka inte att höra av er vid frågor.