Lämna synpunkt, klagomål eller gör en felanmälan
Vi vill gärna veta om du är nöjd med de tjänster som kommunens verksamheter erbjuder. Det kan hjälpa oss att bli en ännu bättre kommun. Du kan även felanmäla fel på till exempel vägar, parkbänkar, lokaler eller annat som kommunen ansvarar för.
Du kan lämna din synpunkt anonymt, men vi kan då inte besvara dig vid eventuella frågor, återkoppla om vi har några ytterligare frågor eller om du vill ha hjälp med ditt ärende. Om du väljer att vara anonym så kommer vi att hantera ärendet enligt informationen som finns.
Klagomål på skolan
Alla kommuner ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål på skolan.
Synpunkt eller klagomål kan lämnas digitalt, muntligt och skriftligt.
Om du har ett klagomål eller synpunkt på något som har hänt i verksamheten bör du i första hand vända dig till ansvarig personal på din förskola eller skola. Det kan vara en förskollärare, en fritidspedagog, en klasslärare eller en mentor beroende på elevens ålder.
Om ditt klagomål eller synpunkt rör ett allvarligt problem eller om du upplever att det inte tas om hand om på rätt sätt av medarbetare på skolan kan du vända dig till biträdande rektor eller rektor.
Om du har ett klagomål eller synpunkt på en övergripande fråga eller om du inte är nöjd med hur rektor eller biträdande rektor hanterat ditt klagomål kan du vända dig till barn- och utbildningsförvaltningen genom att fylla i formuläret ”Lämna synpunkt, klagomål eller gör en felanmälan” som du hittar längre ned på denna sida.
Barn- och utbildningsförvaltningen tar emot, registrerar och behandlar ditt klagomål. Senast tio dagar efter att vi har tagit emot ditt ärende ska du ha fått ditt svar. Du kan vara anonym, men för att få personligt svar måste du fylla i dina kontaktuppgifter.
Om du inte är nöjd med svaret kan du kan vända dig till Skolinspektionen.
Information om hur du lämnar uppgifter om missförhållanden hittar du på Skolinspektionens webbplats
Bekräftelse
När du lämnat in ett klagomål skickar kommunen inom två arbetsdagar en bekräftelse på att det tagits emot och vilken rektor eller verksamhetschef som ansvarar för att klagomålet behandlas.
Besked inom tio arbetsdagar
Inom tio arbetsdagar skriver kommunen till dig och lämnar besked om vad som händer.
Ditt klagomål blir en allmän handling
Alla inkomna klagomål registreras och följs upp. Även dina personuppgifter registreras i ett datasystem och blir, liksom klagomålet, en allmän handling.
Detta innebär att ditt klagomål blir en offentlig handling som alla har rätt att ta del av. Undantag görs endast om det innehåller uppgifter som behöver sekretesskyddas. Tänk på detta när du lämnar ditt klagomål.
Du kan vara anonym
Du kan välja att vara anonym då du lämnar ditt klagomål, men för att få ett personligt svar måste du fylla i dina kontaktuppgifter.
Klagomål miljö och hälsa
Klagomål gällande miljö- och hälsa, livsmedelshantering, strandskydd, ovårdad tomt eller olovligt byggande kan anmälas till miljöavdelningen.