Tjörn kommuns logga, till startsidan

Vanliga frågor årlig efterkontroll av inkomst

Tjörns kommun följer upp att alla familjer betalar rätt avgift för sin barnomsorgsplacering. Detta kallas för inkomstjämförelse. Inkomstjämförelsen görs i efterhand med två års fördröjning. Det beror på att det är först då som Skatteverkets uppgifter finns tillgängliga.

Hur går inkomstjämförelsen till?

Vi kontrollerar alla faktorer som påverkar avgiften. Den inkomst som Skatteverket beslutat att ditt hushåll haft under det år som kontrollen gäller (taxerad inkomst) får vi från Skatteverket. Den inkomsten delas med tolv och då får vi fram en genomsnittlig månadsinkomst. Månadsinkomsten jämförs sedan med de inkomstuppgifter ditt hushåll har lämnat till kommunen. Om de beloppen inte är lika, betyder det att avgiften varit för hög eller för låg.

Om inkomstjämförelsen

När du finns med som inkomstgrundare på en barnomsorgsplacering har du skyldighet att meddela kommunen alla förändringar i hushållet som påverkar avgiften. Barnomsorgsavgiften beräknas på hushållets inkomst före skatt per månad. Inkomstjämförelsen innebär bland annat att vi jämför den inkomst som ditt hushåll har anmält till oss med den inkomst som ditt hushåll har haft enligt Skatteverkets taxering.

Fakturamottagare och inkomstgrundare för placeringen har gemensamt betalningsansvar men det är fakturamottagaren under kontrollåret som kommer att bli fakturerad. Vi fördelar inte avgiften på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela betalningen mellan er.

Beräkningen

För att få fram vilket belopp du ska betala eller få tillbaka delar vi ditt hushålls inkomst från Skatteverket med tolv, vilket ger oss en genomsnittlig inkomst per månad. Efter det gör vi en ny beräkning av avgiften för kontrollåret.

Eftersom vissa justeringar av avgiften görs löpande under året måste vi samköra de justeringarna med inkomstjämförelsen. Vi kan också kontrollera att rätt familjeförhållanden är anmälda till oss.

Om du betalat för lite avgift

Om jämförelsen visar att du har betalat för lite avgift under kontrollåret kommer du att få en faktura på mellanskillnaden.

Fakturan ska vara betald inom 30 dagar. Om den inte är betald efter 30 dagar, och du inte har ansökt om anstånd med betalningen (förlängd betalningstid), kommer fakturan att hanteras enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande.

Behöver du förlängd betalningstid?

Om du behöver mer än 30 dagar för att betala fakturan, kan du ansöka om anstånd. Det gör du genom att kontakta oss på barnomsorg@tjorn.se.

Under anståndstiden väljer du själv om du vill göra delbetalningar eller betala hela beloppet på en gång. Om du vill kan du betala fakturan tidigare än det anstånd du fått beviljat.

Kan du inte betala hela fakturan på en gång?

Om du inte kan betala fakturan genom en betalning kan du ansöka om delbetalning hos Soltak AB. Det gör du genom att kontakta Soltak AB via mejl eller telefonnummer.

010-33 13 000 (Knappval 3)
ek.leverantorsgrupp@soltakab.se
www.soltakab.se

Bestrida en faktura

Om du anser att fakturan inte stämmer kan du bestrida riktigheten i den.
Ditt bestridande av fakturan måste inkomma till oss skriftligt så snart som möjligt.

Det är viktigt att du beskriver noga vad det är som du inte tycker stämmer. Du måste också bifoga tydliga underlag som styrker det.

När vi har fått in de handlingar som krävs gör vi en utredning och skickar ett beslut till dig.

Du kan skicka ditt bestridande till barnomsorg@tjorn.se.

Kontakt

Barnomsorg

Barn- och utbildningsförvaltningen


Sidansvarig/Senast uppdaterad 23 september

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet